www.MiLaNeStA.AhLaMoNtAdA.com
أهلا بك عزيزى الزائر فى منتديات ميلانستا أذا كانت هذة هى زيارتك الاولى لمنتدانا فحصل على حساب مجانى او اذا كنت عضو معنا فأضغط على دخول و يمكنك المشاركة معنا والاستمتاع بأقسام المنتدى
أهلا بك عزيزى الزائر فى منتديات ميلانستا أذا كانت هذة هى زيارتك الاولى لمنتدانا فحصل على حساب مجانى او اذا كنت عضو معنا فأضغط على دخول و يمكنك المشاركة معنا والاستمتاع بأقسام المنتدى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الاغانى والالبومات الكاملة والاغانى الشعبية وبرامج الكمبيوتر والانترنت وألاخبار الرياضية والثقافية والسياسية

البوابةالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري

كاتب الموضوعرسالة
lone life
ميلانستاوى فضى
ميلانستاوى فضى
lone life

بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري Empty
مُساهمةموضوع: بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري   بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري Icon_minitimeالجمعة 26 يونيو 2009, 10:29 am

بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري Bld116246
فكرت كتير أكتب عن الموضوع ده بس كل مرة كانت بتمنعنى حاجة ...يمكن احساسى بيه و معايشته جزئيًا ف حياتى و ف حياة الناس اللى حواليا هما اللى شجعونى أكتب

أولا : مش عايزة أقول الكلام التقليدى اللى دايما بيقولوه أنصار المساواة أن الست ذى الراجل و مفيش أى فرق بينهم من أى نوع ...لأ فيه فرق و فرق كبير جدًا من نواحى كتير :نفسيًا ,جسمانيًا و اللى بيترتب عليه دور كل واحد فيهم و مكانه ف المجتمع

لحد هنا و جميل أوى ...أمال فين المشكلة ؟؟؟

المشكلة أننا فى مجتمع ذكورى بيفرض على الست التنازل عن بعض (إذا ماكنش كل) حقوقها بحكم العرف و التقليد و ده مابتكنش جريمة الرجل بس ,هى جريمة مجتمع و المرأة مشتركة فيها
مثال:ده حوار بيدور ف كتير من البيوت المصرية

البنت للأب :أنا نقاصلى كام شهر و حاتخرج و وواحدة صحبتى جيبالى شغلانة ف مجال دراستى و ده بالنسبالى فرصة كويسة ..أنت إيه رأيك ؟؟؟

الأب:أنتى ناقصك حاجة ..ماحنا كويسين و ربنا سترها ليه تشتغلى..عايزة الناس تقول مش عارف أصرف عليكى ؟؟

البنت:لو كان موضوع فلوس ماكنش أتحرق دمى ف الدراسة ..يا بابا أنا عايزة أشتغل عشان أنا حبا كده ...أمال كنت بدرس ليه ؟

الأب :أمال عاوزة تطلعى جاهلة و يقولوا عليا معرفتش أعلمك

البنت : لأ مش قصدى انا قصدى إنى تعبت 4 سنين ف الكلية عشان أكون مؤهلة لعمل مهنى معين مش عشان أفرح أنى مش جهلة

الأب: بصى أنا مش ناقص وجع دماغ ...أعتبرى الموضوع منهى و شليه من دماغك

تخش البنت أودتها بتعيط و والدتها وراها

الأم: يا بنتى استهدى بالله كلها كام شهر و يكتب عليكى ابن عمك و الجواز هينسيكى الكلام ده كله

تسكت البنت و تستسلم للأمر الواقع

القصة واضحة أوى :باين فيها أخطاء الأب الشرقى التقليدى و الأم المغلوب على أمرها و اللى بتعلم البنت تكون زيها و سلبية البنت ف الأخر..و سامحونى أنى دخلت عنصر الخيال ف الحوار (انها لقت شغل بسهولة Smile

و قياسًا على الموقف ده بيضيع حق البنت يوميًا بداية من أختيار لون لبسها وصولًا إلى القرارت المصيرية

و ده بجانب العنصرية اللى بيعشقها مجتمعنا من تفضيل الولد على البنت بشكل مبالغ فيه و منعها من أبسط حقوقها و الحرية المطلقة لأى نوع من الذكور..برجع و أقول أنا مش قصدى المساواة بالمعنى الحرفى لأن فيه قدرات عندنا مش عند الرجل و العكس الصحيح بس يكون فيه عدل و موازنة للأمور و احترام لأدمية المرأه و كينونتها من جانب المجتمع و الذكور بشكل خاص ومن ناحية تانية مايكونش فيه استسلام أو سلبيه من جانب المرأة ف حقوقها (بشرط انها برده تكون عاملة الواجبات اللى عليها

كلام نط ف دماغى أول ماخلصت البوست

ما نرضاش

يخاصم القمر السما

ما نرضاش

تدوس البشر بعضها

ما نرضاش

يموت جوه قلبي نداء

ما نرضاش

تهاجر الجذور أرضها

في حدوته مصريه

بين حقوق المرأه والمجتمع الذكوري
صفحة 1 من اصل 1